Language

Saturday, March 23, 2019

ČAROBNJAK IZ PORTO ALEGREA



Dana 21.3. 1980. rođena je najsjajnija zvijezda nogometnog svijeta čija svjetlost, jaka poput praska supernove, sjaji još i danas.

Ronaldo de Assis Moreira ili jednostavno Ronaldinho. Dječarac iz Porto Alegrea volio je igrati futsal te kao i mnogi u Brazilu nogomet na pijesku. Nadimak Ronaldinho je dobio zbog toga što je bio uvijek najmanji na terenu, a sufiks –inho znači mali, pa bi se to moglo prevesti kao mali Ronaldo. Poznato je da je sa 13 godina u jednoj utakmici koju je njegova ekipa dobila 23-0 Ronaldinho zabio sve golove. Prvi veliki uspjeh je postigao na Svjetskom prvenstvu U17 kad je sa Brazilom osvojio naslov prvaka.

Sjećam se 2003. godine kada sam u nogometnom časopisu Nogomet ugledao članak o njemu. Te sezone je prešao u redove Barcelone i to će uvelike promijeniti povijest samog kluba, kao što je on sam promijenio nogometnu percepciju zauvijek. Prvi spektakularni gol je postigao protiv Seville. Primio je loptu oko centra, prošao pokraj par čunjeva (igrača), ostali su se povukli u krilo golmanu, a on je opalio sa 35 metara i zabio fenomenalan gol pod gredu. Rijkaard se hvata za glavu i ne može skriti svoje oduševljenje prema potezu majstora na djelu.
Zatim je tu uzvratna utakmica Lige Prvaka protiv Chelsea. Primio je loptu na rubu šesnaesterca. Lopta ukopana, Dinho ukopan, obrana Chelsea isto tako. Ne zna što će. Pa hajde da napravim nešto neočekivano, kaže on. Svi očekuju neki pas ili proboj prema golu, ali čarobnjak tako ne misli. Poteže iz mjesta desnom nogom nakon što je testirao koljena obrani Chelseaja i zabija u desni kut mreže domaćina. Čech može samo ispratiti loptu pogledom, jer samo tako je može uhvatiti. Elegancija i nogometna improvizacija su doveli do ovog gola. Gledao sam utakmicu na TV-u kod kuće, kada je pao gol i ja padam na koljena i krenu suze radosnice.
Svima poznata utakmica protiv Reala na Bernabeu. Popodne se išlo u školu, početak tekme u 20 sati. Imao sam 7 sati i trebalo se pripremit za utakmicu, a vremena nema puno. Pa kaže ovako, pitam ja i nas još par muških profesora je l' nas može pustit ranije sa sata. Pita on di se žurimo na što mi kažemo da je El Clasico u 20 sati. Profesor je isto bio fan Barce i kaže da muški mogu 15 minuta ranije otići. Eto što radi Ronaldinhova magija, ruši barijere i briše granice.Što se tiče same utakmice, tu je sve poznato ali nije naodmet ponoviti gradivo. Prvi gol Dinha. U punom je naletu. Ramos ide samouvjereno u klizeći start. Uklizava jedino u prašinu koja se diže od prolaska legende. Sad je otvoren veliki prostor. Idući je Helguera koji se ¨odmiče¨ i jedva pokušava ostati na nogama, a kamoli da zaustavi nešto. Udarac u desno te Casillas pada prvi put pred Ronaldinhom. Drugi gol Dinha. Opet juri po desnoj strani. Na putu opet Ramos koji ovaj put ima drugu taktiku. Kaže on aj da ga sad probam izgurati u stranu ili iznuditi barem korner. Probao čovjek ali je ovaj prozujao. Helguera ovaj put također ima drugačiji pristup. Sada je sjeo u krilo golmanu i kaže ako ne uspije on možda ja uspijem blokirati. Dolazi Dinho,Casillas isto spreman. Ovaj put lopta u lijevu stranu ulazi u mrežicu. Casillas širi ruke, ne zna što će više, ne ide ni da su trojica. I tako Casillas pada drugi put pred Ronaldinhom. Slučaj završen. Prolama se pljesak Bernabeuom, pljesak rivalu u El Clasicu, dokaz besmrtnosti.
Želim izdvojiti utakmicu protiv A.Bilbao kad je prošao po lijevom strani, nanizao 4-5 igrača i lobom pogodio prečku. Utakmicu sam gledao na HRT-u,ali poslije sam na internetu našao video gdje španjolski komentator kaže ovako: ¨este si es el mejor jugador del mundo¨.
Tu su jasno škarice Villarealu, gol iz slobodnjaka ispod živog zida Werderu, gol Englezima i mogli bi tako još do sutra.

KOLEKCIJA DOSTOJNA LEGENDE
Moje divljenje prema Dinhu sam htio pokazati i kroz svijet sportskih sličica i kartica. Moji kolekcionarski počeci sežu u 1994.godinu i SP u SAD-u. Taman kad se kretalo u školu za mene je počelo Panini ludilo. Novaca se nije imalo, iako su paketići bili jeftiniji nego danas (mislim 2kn), pa se žicalo roditelje i sve koje se moglo. Sjećam se kad mi je stric kupio 20 paketića, zvuk paranja je bio melem za uši, a dobivene sličice se ekspresno lijepilo u album. Sakupljao sam do 2002. godine kada je uslijedila pauza.
Ovogodišnje SP 2018. u Rusiji je opet pobudilo moje zanimanje za sličice. Album se skupio relativno brzo i moglo se prijeći na ostvarivanje plana o kolekciji posvećenoj Ronaldinhu. Već prije sam skupljao sličice o Barceloni i to odvajao sa strane. Među njima je jasno bio i Dinho i otuda se krenulo u nabavu svega povezanog s njime.
Prvi korak: probati naći popis svih sličica i kartica koje su izašle od Paninija. U tome mi je uvelike pomogla poznata stranica kolekcionara sličica i kartica Laststicker. Prvenstveno sam se bazirao na Panini, a ostala izdanja su dolazila u obzir ako su bila kvalitetna i dobrog dizajna. Zatim je u igru ušao i neizostavni google i preko njega se našlo nekoliko manje poznatih kolekcija.
Drugi korak: definiranje cijena, pošto baš nisam znao kako stoji tržište njegovih sličica. Uspoređivao sam nekolicinu raznih stranica i raspitivao se kod iskusnijih kolekcionara.
Treći korak: nakon popisa i cijena trebalo je u glavi složiti kako bi to trebalo izgledati. Bilo mi je preobično da samo nabacam sličice i kartice bez nekog reda u binder. Došao sam na ideju da nakon što sve skupim i posložim kolekciju po kronološkom redu, odnosno od njegovog prvog kluba do mirovine. Za ljepši izgled prije samih sličica i kartica,odlučio sam staviti grb kluba i onda ostalo. Što se tiče samih grbova, trudio sam se naći grbove iz debitantskih sezona svakog kluba u kojem je igrao.
Četvrti korak: u glavi imam kako to treba izgledati i sad je vrijeme za mukotrpnu potragu za svakom sličicom i karticom. Moram reći da u slučaju kartica nisam imao nikakvog iskustva i tu sam bio oprezniji kod kupovine. Odlučio sam da je prioritet zgrabiti vrjednije stvari jer njihov broj nije velik i priliku treba iskoristiti. To se posebno odnosi na kolekcije koje su izdane u samo jednoj državi i samim time su jako rijetke. Za vrijeme moje potrage za samoljepljivim blagom imao sam neke nedovršene albume ili započinjao nove. Tako se znalo dogoditi da u paketiću dobijem neku sličicu Dinha i to se riješilo prije vremena. Kod kupovine sam najviše koristio Ebay, ali dosta ovih najvrjednijih stvari sam kupio na drugim mjestima. Stvar je u tome da na Ebayu prodaju ljudi iz cijelog svijeta i tu onda ima dosta oscilacija u cijenama. Npr. kartica iz Španjolske je skuplja na Ebayu nego na sličnim španjolskim stranicama.

SVETI GRAL
Svaka kolekcija ima neki predmet koji svi žele i koji privlači najviše zanimanja kolekcionara. U ovom slučaju to je rookie sličica Ronaldinha koja je i najvrjednija u ovoj kolekciji. Rookie sličice svakog poznatog nogometaša dosežu velike cijene, a kako onda ne bi i ova od čarobnjaka iz Porto Alegrea. Sličica je izdana u albumu brazilskog prvenstva 1999. godine. Ovdje moram napomenuti da nije toliko teško naći ovu sličicu u ponudi koliko bi se možda na prvu činilo. Ono što upada u oči je cijena koje nije baš pristupačna, ali nije ni neočekivana. Kao kod svakog svetog grala kolekcionari ne štede na novcima jer to kad se kupi ostaje u trajnom vlasništvu i šlag je na tortu svake kolekcije. Ja sam svoju nabavio u Italiji. Stanje sličice je mint i nisam ni trenutka dvojio oko kupnje, samo je trebalo pričekati pravi trenutak. Dostava se vršila preko Fedexa. Bila je malo skuplja poštarina, ali za ovakvu sličicu se isplatilo. Tracking je bio jako detaljan i ažurirao se svaka 2 sata. Hvala Fedex!

OSTALE SLIČICE I KARTICE
Ovdje ću izdvojiti još neke vrijedne stvarčice. Prva sličica Ronaldinha od kako je potpisao za francuski PSG. Izašla je u kolekciji Panini Foot 2002. Nabavio sam je iz Francuske.
Zatim je tu kartica iz prve sezone u Barci, koja na poleđini ima statističke podatke do te sezone. Nju sam pronašao u Španjolskoj i bila je relativno povoljna.
Iduća na popisu je kartica iz njegove najbolje sezone 2005/2006. Na poleđini je na japanskom i jako je rijetka. Upecao sam je iz Singapura i nije dugo stajala u izlogu.
Jedna specijalna sličica je ona iz žvake Panini koja je izlazila u Španjolskoj. Toga je bilo i u nas, ali to se na veliko lijepilo vani po stupovima i tko zna kuda sve. Zbog toga je jako teško naći ovu sličicu, koja usput i sjaji.
Sad se prebacujem na karticu Calciatori, ali ne bilo kakvu. Ova je ekstremno rijetka i slučajno sam naišao na nju. Exclusive limited edition karticu nabavio sam čak iz Južnoafričke republike i trebalo je mjesec dana da dođe u moje ruke. Razlog dužeg vremena za dostavu je nepostojanje direktne avionske linije za Hrvatsku, pa se neko vrijeme zadržalo u Frankfurtu. Čekanje se isplatilo jer kartica je stvarno prelijepa.
Zasigurno jedna od teže dostupnih sličica je ona sa SP-a 2002. Ovo je  zapravo update sličica i izdana je samo u Brazilu. Ekstremno je rijetka i ako je ima u ponudi stanje ne bude sjajno. I nju sam našao sretno preko Laststickera od jednog Nijemca.
Treba spomenuti i karticu sa SP-a 2006, ova kolekcija ima rjeđe kartice najvećih zvijezda i rijetko se nudi za prodaju. Jasno, i ovo je sjajna kartica.
Sve su ovo bile Panini izdanja, ali moram spomenuti i jednu specijalnu koju sam morao imati. Riječ je o kartici proizvođača Futera koji izdaje Limited edition kartice. Sve sadrže komad dresa koji je nošen na utakmici i na poleđini je numerirano.

PRST SUDBINE
Nakon svih sličica i kartica koje sam nabavio, bila mi je ostala još jedna da završim kolekciju. Postigao sam dogovor s jednim prodavačem, ali na kraju je zbog nekog razloga propalo. Brzo sam tražio po bespućima interneta ima li još koja u ponudi. Nisam je nalazio i pomirio se da ću ostati kratak za već unaprijed riješenu kolekciju. Tu dolazimo do nevjerojatnog razvoja događaja. Preko ebaya sam nabavio neke neotvorene paketiće koje usput rečeno također skupljam. I tako idu dani i vidim u trackingu da sutra dolazi dostava narudžbe. Dolazim s posla, ručam i počnem otvarati kuvertu. Pošto su paketići bili iz '74 i '78 godine, zapakirano je kvalitetno. Otvaram ja sigurno desetak minuta tu kuvertu, i napokon dođem do paketića. Inače, prodavač sa ebaya mi je u poruci poslao da će uz narudžbu dodati i neki poklon jer sam uzimao već par puta u njega. Svaki paketić je zapakiran zasebno i ugledam ispod jednog taj najavljeni poklon. Baš me zanima koji je poklon. Vadim paketić,kad ispod njega kartica Ronaldinha koja mi fali. Gledam ja i ne vjerujem. Trljam oči, možda sam umoran od posla pa haluciniram. Kartica je i dalje tu, k'o ispod čekića nova. Od svih stvari koje mi je mogao pokloniti on pošalje ovo, evo ne znam što i kako ali ovo je bilo suđeno. Nikako nije mogao znati da mi treba baš ova kartica, a nisam ga ni pitao. Jednostavno, kolekcija se očito morala kompletirati na ovaj način.
I eto sve sam dovršio, krenuo sam slagati u binder sve te puste sličice i kartice. Ali ne bi to bilo to bez prave naslovnice. Nisam baš vješt u grafici pa sam zamolio jednog prijatelja da mi učini uslugu i složi nešto. Za kraj sam napravio statistiku karijere, individualne nagrade i sve to ubacio u binder. Još mi je jedina želja da ga upoznam i da mi potpiše dres iz 2005 i onda mogu u mirovinu.

Što više reći, a da se nije reklo o velikom čarobnjaku s loptom. Bilo ga je dovoljno gledati i sve je izgledalo ljepše, na dan utakmice mi je bilo kao kad igra Hrvatska, kao da taj dan ne postoji ništa drugo. Iščekivanje utakmica se ne može opisati, taj zarazni osmjeh ne možeš ne voljeti. Jednom je rekao: ¨Ja sam nogometaš, nisam glumac.¨ I to oslikava njegov pristup ovoj divnoj igri zvanoj nogomet. Jer, to ne bi trebao biti posao i da gledaš koliko ćeš novaca zaraditi. Moraš se igrati, jer nogomet je igra. A on se igrao, itekako se igrao. Samo je čekao izlazak na taj zeleni tepih koji mu je značio sve, bez kojeg nije mogao kamo god da je pošao. Najbolji braniči i golmani nisu imali šanse. Jer, on nije bio odličan nogometaš, nije bio ni zvijezda, on je bio kategorija za sebe. I sve to je radio s takvom lakoćom da je to bilo zastrašujuće. Kad je on igrao nije bila bitna statistika, broj golova te broj trofeja. Jednostavno si uživao i imao osmijeh na licu, a suze i to one iskrene su morale poteći jer je igrao iskreno, pošteno i činio je od prosječnih igrača ekipu za najveće domete.
Hvala ti za sve, tvoja svjetlost neće izblijedjeti nikada.

PRELISTAVANJE BINDERA
Za kraj ćemo malo prelistati binder

U sredini se nalazi rookie sličica Ronaldinha iz Paninijevog albuma Campeonato Brasileiro 1999

Ronaldinho u dresu PSG-a

Velika privilegija je bila gledati ga kako igra u dresu Barcelone

Razne Panini sličice i kartice u dresu Blaugrane

Zadnji klub u Europi za kojeg je nastupao

U prvom redu imamo dvije sličice u dresu Mineira iz dva različita albuma brazilskog prvenstva ali mišljenja sam da je u pitanju photoshop jer je na objema ista slika

U sredini se nalazi Panini sličica iz albuma SP-a 2002 koja je tiskana samo za brazilsko tržište

 
Statistika kroz karijeru za kraj bindera

No comments :

Post a Comment